luni, 25 mai 2009

Auci! Esti moldovean?!

Moldovenii (din Romania) sunt cei mai blamati romani. Peste tot unde ma duc am parte de o intampinare "foarte placuta". La auzul judetului/ orasului din zona Moldovei, omului din fata mea ii apare in coltul gurii o bala de dispret care isi continua efectul cu o replica cel putin retarda: "Aaa, esti moldoveanca, dar n-ai accent!". Da, nu vorbesc cu accent cand sunt in afara zonei moldovenesti, tocmai de asta, limitatilor, sa nu va uitati cand vorbesc la telefon in autobuz ca la purtator de ciuma!
Nu mi-e rusine ca sunt moldoveanca autentica. E adevarat ca nu sunt mare fan accent moldovenesc, dar asta are o explicatie in capul meu. Cred ca graiul moldovenesc cu pronuntiile lui cu 'limba lata", daca stiti despre ce vorbesc, inculca o anumita tendinta in comportament: impulsivitate, agresivitate. Nu stiu daca asa o fi, dar asta imi sugereaza mie accentul nostru. Imi place cum suna limba literara si mi se pare ca te obliga sa fii mai calm cand vorbesti, mai dragut cu ceilalti, etc.
Revenind la atitudinea celorlalti romani cand vine vorba de moldoveni, nu-mi pot explica de ce ne considera demni de dispret, "cei mai vai de capul lor", "tarani", "neghiobi", "necivilizati"s.a.m.d.
Nu pot sa inteleg. Avem in Moldova romaneasca oameni de toate tipurile, ca peste tot. Avem oameni care se comporta ca romanii de peste tot. Avem manelari, rockeri, houseri, cocalari si pitipoance ca peste tot.
Avem insa si o lista imensa de personalitati:
Vasile Alecsandri, Bacau, 1821
Gheorghe Asachi, Herta, Bucovina, 1788
A. E. Baconsky, Cofe, Hotin, 1925
George Bacovia, Bacau, 1881
Sergiu Celibidache, Roman, Neamt, 1912
Ion Creanga, Humulesti, Neamt, 1839
Mihai Eminescu, Botosani, 1850
Bogdan Petriceicu Hasdeu, Cristinesti, Hotin, 1838
Garabet Ibraileanu,Targu Frumos, Iasi, 1871
Nicolae Iorga, Botosani, 1871
Mihail Kogalniceanu, Iasi, 1817
Eugen Lovinescu, Falticeni, 1881
Horia Lovinescu, Falticeni, 1917
Costache Negruzzi, Trifestii Vechi, Iasi, 1808
Hortensia Papadat-Bengescu, Ivesti, Galati, 1876
Alexandru Philippide, Iasi, 1900
Ciprian Porumbescu, Stupca, Suceava, 1853
Emil Racovita, Iasi, 1868
Alecu Russo, Straiesti-Lapusna,1819
Mihail Sadoveanu, Pascani, 1880
Alexandru Vlahuta, Plesesti, Vaslui, 1858
Ioan Petru Culianu, Iasi, 1950
Nicolae Labis, Valeni, Suceava, 1935
Iosif Sava, Iasi, 1933
George Enescu
Dimitrie Cantemir,
Stefan cel Mare,
Alexandru Ioan-Cuza, Husi
ETC. ETC. ETC.
Avem regiuni incantatoare, cu toate formele de relief posibile in Romania.
Avem tot ce aveti si voi, mai putin gandire limitata de stereotipii si prejudecati!
Asa ca, oltenilor, muntenilor, ardelenilor, banatenilor, maramuresenilor, dobrogenilor si toti care mai sunteti romani, renuntati la atitudinea de dispret si superioritate, ca nu sunteti cu nimic mai presus decat moldovenii!
Iar pentru toti cei care n-au nimic mai inteligent de zis sau de facut referitor la moldoveni, le sugerez sa deschida gura pentru a emite generalizari despre moldoveni abia dupa ce i-au cunoscut pe toti, pentru ca sunt multi care vorbesc despre moldoveni, dar n-au cunoscut decat 2-3, nu foarte placuti si apoi includ toti moldovenii in aceeasi oala.
Mai sunt si aia care spun despre Moldova ca e inapoiata, dar n-au pus in viata lor piciorul pe pamant moldovenesc. Asa as putea sa zic si eu de maramureseni, de exemplu, pe care nu i-am vizitat, ca mi se par indoctrinati ca inca mai poarta in zi de sarbatoare costumele populare. Dar nu zic. Nu am fost acolo, nu i-am putut analiza, ma abtin de la comentarii eronate.
Si inca ceva. Faceti-va arborele genealogic, pentru ca moldovenii sunt irezistibili:D si cine stie ce stramosi de vita moldoveneasca aveti si nu stiati!

6 comentarii:

Anonim spunea...

M-a uns pe suflet postarea asta :))
Foarte bine zis!

Am discutat de foarte multe ori pe tema asta - o asa ranchiuna intre regiuni in Romania, de parca IQ-ul este influentat geografic. Suntem intr-adevar o regiune saraca, si uite asa pana la mitul moldovencei ajunse in Bucuresti care si-o trage pe o ciorba a fost foarte putin.
Am dat si eu peste persoane care au facut misto de moldoveanca "care este eu, pe persoana fizica", insa si de multi oameni faini, din toate colturile tarii.
Deci se poate.

Denisa spunea...

Da, mai sunt si oameni care nu se lasa condusi de prejudecati cu iz de prostie acuta, dar putini;
in multi zace "rasismul asta regional" si iese la iveala abia cand sunt deranjati de ceva facut de un moldovean, moment in care baga o replica mustind a inteligenta constatativa: "Deh, moldoveni, ce sa le ceri?", pe ideea din reclama aia "deh, niste tarani":)

Anonim spunea...

asta e pe ideea din bancul cu moldoveanul: "bluji am... giaca-mi cumpar... am plecat la Bucuresti!" :))

Denisa spunea...

Anonim, nu e complet bancul:D
"blugi am, geaca-mi cumpar, o leaca di bataie stiu, pot sa plec la Bucuresti":))))

Anonim spunea...

Stau in inima Moldovei...Judetul Suceava!Urasc si eu toate chestiile gen..""baaaa...Tu esti moldoveaaan!!!huuoo...''dar..daca e sa o luam asa...cine e taranul la faza asta?accentul nu caracterizeaza nivelul intelectual al omului.cuvintele folosite in Moldova gen..barabula=cartof,papusoi=porumb si altele se numesc regionalisme pentru cei care critica

foarte la obiect post-ul

upseanu spunea...

sunt shi ma mandresc cu asta
o sa tzi spun shi o poveste cu arabi moldoveni aici
un amic de al meu arab medic la o consfatuire de medicala la cluj
pt ca lumea tot comenta de moldova shi de moldoveni
s a ridicat shi a spus asha
noi ''moldovenii'' il avem pe eminescu,voi pe cine avetzi?